Miten arvioida Sote-tietojärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta?
Erilaisia terveydenhuollon järjestelmien arviointikehikkoja on ajan myötä kehitetty paljon. Huhtikuussa 2016 Journal of Medical Systems 40(131) listasi mm. seuraavat: Quintanegran kypsyysmalli sähköiselle terveydenhuollolle (eHMM) IDC:n terveydenhuollon IT:n kypsyysmalli IDC:n mobiiliuden kypsyysmalli terveydenhuollolle HIMSS:n kypsyysmalli potilastiedon sähköistämisestä (EMRAM) HIMSS:n kypsyysmalli hoidon jatkuvuudesta (CCMM) NHS:n infrastruktuurin kypsyysmalli (NIMM) Terveydenhuollon analytiikan kypsyysmalli (HAAM) Sairaaloiden yhteistyön arviointimalli (HCMM) Kuvantamisjärjestelmien kypsyystason […]
Read Article17/06/2020
Case OSAO: Buildercomin mobiilitarkastuksilla terveellisemmät ja turvallisemmat tilat koulutuskuntayhtymälle
Koulutuskuntayhtymä OSAO valitsi alkuvuonna 2019 Buildercomin uuden tarkastustyökalun koulutuskuntayhtymän kiinteistöylläpidon sekä rakennusprojektien tarkastustoiminnan tueksi. Ensimmäiset kiinteistöjen tarkastukset uudella työkalulla tehtiin kevättalvella 2019, ja rakennusprojektien osalta tarkastukset otettiin käyttöön syksyn aikana. Buildercomin palvelut olivat jo pidempään olleet OSAOlla laajemmassa käytössä, joten Buildercom oli looginen valinta myös tarkastustyökalun hankinnassa. Mobiilityökalu helpottaa suurten havaintomäärien valvomista ja hallintaa OSAOn […]
Read Article11/03/2020
Tilannekuva toiminnan tukena akuuttihoidossa
Terveydenhuoltopalveluihin kohdistuvat odotukset muuttuvat maailmanlaajuisesti. Toimivatko nykyiset terveydenhuollon palvelumallit ja resurssit ikärakenteen muuttuessa, uudenlaisessa hoitoympäristössä? Terveydenhuollon toimintamalleille aiheuttavat muutospainetta muun muassa seuraavat globaalit kehityskulut: julkisen palveluntarjoajan roolin muuttuminen terveydenhuollon järjestämisessä säästötoimenpiteet terveydenhuoltopalveluiden kehittyminen ja hoitomallien monipuolistaminen ikääntyvä väestö terveydenhuollon palvelutarpeiden muuttuminen yksilöllisyyden huomioiminen ja potilaan roolin kasvaminen. Näiden tekijöiden aiheuttamat muutostarpeet on huomioitu uusien, nyt […]
Read Article09/03/2020
Mitä on hoitotyö lapsen silmin?
Ascomin kattava viestintäratkaisu tukee hoitotyötä koko potilaan hoitojakson ajan. Älykäs lääkintälaiteintegraatio voidaan myös yhdistää viestintäratkaisuun, jolloin potilaan ja lääkintälaitteiden tiedot välittyvät automaattisesti oikean hoitajan taskuun mobiilisti. Tutustu lisää Ascomin ratkaisuun täällä. Tule kuulemaan aiheesta lisää! Ascom on mukana Tulevaisuuden Sairaala 2020 -tapahtumassa 24.-25.3. Triplassa, Helsingissä. Tutustu Ascomin puheenvuoroonsa täällä ja ilmoittaudu mukaan. #ascom #hoitotyölapsensilmin #ascommyco3 […]
Read Article04/03/2020
Palvelumuotoilulla asiakaslähtöisyyttä sairaalaruokailuun
Potilaslähtöisyys sisältyy useiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden strategioihin. Missä palvelupolun kosketuspisteissä voimme toteuttaa potilaslähtöisyyden ja ketkä sen tekevät? Niinkin arkisella asialla kuin asiakaslähtöisellä sairaalaruokailulla on merkittävä rooli palvelukokemuksen rakentajana – ja osana potilaan paranemisprosessia. Nousevatko potilasruoan tarjoajaksi tulevaisuudessa ruokalähettipalvelut? Seisoimme tutkimuspartnerin kanssa ensin kotimaisen ja sitten kansainvälisen sairaalan uloskäynnin luona. Sairaalaruoan trendit tulivat vastaan aulojen […]
Read Article02/03/2020
Miltä näyttävät suutarin lapsen kengät?
Kokoonnuimme joulukuussa asiakkaidemme kanssa Clausionin toimistolle perinteiseen User Group Forumiin. User Group Forum -tapahtumissamme jaamme vinkkejä konsernitilinpäätöksen ja sisäisen laskennan ajankohtaisiin aiheisiin, keskustelemme Clausionin tulevaisuuden suunnitelmista, otamme vastaan palautetta ja vastaamme asiakkaiden kysymyksiin. Tapahtumissamme on tyypillisesti esitelty myös jokin asiakastapaus ja esimerkki Clausion Financial Performance Management (FPM) -järjestelmän käytöstä. Tällä kertaa tarkastimme suutarin lapsen kengät, […]
Read Article26/02/2020
Miten Satasairaala on onnistunut kehittämään asiakas- ja henkilöstökokemusta?
Asiakas- ja henkilöstökokemuksen tiedolla johtaminen on yksi keskeisimmistä menestyksen mahdollistajista sosiaali- ja terveysalalla. Eri lähteistä saatavan tiedon määrä lisääntyy, tiedon jalostustavat ja tulkinta kehittyy, osaamisen kehittämisen merkitys kasvaa. Älykäs tiedolla johtaminen edellyttää kovan datan, hiljaisen tiedon ja kokemuspohjaisen tiedon yhdistämistä tavoitteelliseksi toiminnaksi. Merkityksellisen tiedon avulla aktivoidaan koko organisaatio yhteiseen keskusteluun, tuodaan näkemyksellisyyttä ja edesautetaan yhteisen […]
Read Article19/02/2020