Skip to content
  • HR & johtaminen
  • Itsensä kehittäminen
04/09/2020

Luovuus on uusi normi – ja yrityksen tärkein kilpailutekijä!

Luovat, uudistuvat ja ketterät yritykset pärjäävät. Luovuus ei kukoista hierarkioissa, old school -johtajan tiimissä. Luovuus on usein aliarvostettu työyhteisöissä.

Älykäs organisaatio ymmärtää, ettei tulevaisuutta luoda katsomalla vanhojen linssien läpi tulevaan!

Organisaatiokulttuurilla on suuri merkitys – hyväksytäänkö kokeilu? Hyödynnetään johtaja ihmisten luovuutta maksimaalisesti? Sallitaanko hullutkin ideat – voiko epäonnistua?  Johtajan tehtävä on kannustaa ihmisiä luovuuteen. Rutiinit, hierarkiat, besserwisser-työkaverit ja ”pyhät lehmät”, joilla perustellaan vanhaan toimintatapaa ovat luovuuden suurin este. Taitava esimies suojelee luovia ihmisiä, jottei heidän ideoita tyrmätä epäilevien työkavereiden voimalla.

Luovia ihmisiä seurataan ja heitä ihaillaan

Luovassa organisaatiossa annetaan lupa luovuudelle. Yhdellä asiakkaallani se toimii niin, että 10 % työajasta saa käyttää luovien ideoiden kehittelyyn, verkostoitumiseen yli rajojen sekä luovien ideoiden ”törmäyttelyyn” työpäivän aikana.

1990-luvulla syntyneet ovat kokeilun ja yrittäjyyden sukupolvi. Heille kokeilu ja luovuus on elinehto. He ovat työelämän aktivisteja. Luovalla on usein hyvä itseluottamus, jota ei herkästi lannisteta. Heidän DNA:ssa on ikuinen ihmettelijä, utelias asioiden pohtija.  Uteliaisuus korreloi kykytestissä innovatiivisuuteen.

Toleranssin, talentti ja teknologia luo luovuutta

Kun työyhteisössä on diversiteettiä, syntyy mielenkiintoisia ideoita. Hyväksyntää, osaamista ja älykästä teknologiaa tarvitaan yrityksissä, jotta luovuus toteutuu. Se joka ei koskaan yritä eikä uskalla ottaa riskejä, ei myöskään keksi mitään uutta.

Pelkkä ideoiden pallottelu ei riitä, vaan yrityksen on luotava rakenteet jotta ideat saadaan vietyä eteenpäin ja hyödyntää niitä. Mitä lisäarvoa uusi tuote tai palvelu tuottaa asiakkaalle? Onko ratkaisu älykäs ja arvoa tuottava? Hyvät ideat pitää testata ja jatkojalostaa.

Jatkuva oppiminen ja palautteen kerääminen on osa luovaa prosessia.

Uskalla tehdä se loikka tuntemattomaan – ole luova!

Tule kuulemaan aiheesta lisää Smart City 2020 -virtuaalitapahtumaan 29.–30.9.2020! Helka Pirinen astuu lavalle aiheellaan ”Luvouus ja kokeilukulttuuri kaupungin kilpailutekijänä – miten onnistua”

Aiheeseen liittyviä kirjoituksia