Skip to content

Hybridikoulutukset

– Kouluttajan opas

Onnistu hybridikoulutuksissa

Hybridikoulutuksissa on tärkeää luoda tasavertainen osallistujakokemus etä- sekä lähiosallistujien välillä.  Tästä oppaasta löydät tärkeimmät ohjeet ja vinkit fasilitointiin, joiden avulla luot onnistuneen hybridikoulutuksen.

Mikäli kaipaat enemmän vinkkejä koulutuksen suunnitteluun ja etäosallistujien aktivointiin, löydät niitä lisää täältä.

Onnistuuko kouluttaminen yksin? Kyllä, olemme suunnitellut huolellisesti sellaisen hybridimallin, että sitä on mahdollista fasilitoida yksin. Tulemme perehdyttämään sinut malliin Zoomin välityksellä ennen koulutusta sekä kertaamme vielä kaiken koulutusaamuna paikan päällä.

Huomaathan, että voit halutessasi lukea tätä verkkosivua alusta loppuun tai valita sinua kiinnostavan otsikon, esimerkiksi Tekniikka & Työkalut ja otsikkoa klikkaamalla pääset perehtymään suoraan valitsemaasi teemaan.

Avaimet onnistumiseen:

KOKONAISUUS

Suunnittele ajallinen kokonaisuus – kuinka paljon sinun luento-osioihisi, keskusteluihin ja tehtäviin on varattu aikaa.

ALOITUS

Aloitus on hybridikoulutuksissa tärkeää – aloita heti ja aloita hyvin.

AIKATAULU

Pysy aikataulussa – tämä luo luottamusta osallistujille.

Kaikille tasavertainen osallistujakokemus

Muista, että hybridikoulutus ei ole lähikoulutus, jossa on etäosallistujia, vaan kaikille osallistujille hybridimalli.

Etäosallistujat ensin

Osoita aina ensimmäisenä kysymys etäosallistujille. Esimerkiksi voit aina välillä kysyä “onko linjoilla herännyt kysyttävää?”.

Muista kuitenkin, että heillä saattaa kestää mikin avaaminen ja kysyminen, joten hetken hiljaisuutta täytyy sietää. Etäosallistujalla on myös korkeampi kynnys keskeyttää ja kysyä väliin (lähiosallistujilla syntyy helpommin keskustelua ja kommunikointi luonnollisempaa paikan päällä). Näin ollen rohkaise etäosallistujia useamman kerran.

Huomioi kaikki

Havainnoi myös niitä, ketkä eivät ole puhuneet. Kerro havaintosi ääneen.

Voit esimerkiksi sanoa: ”Maija, olet ollut hiljaa pitkään. Haluaisitko sanoa tähän jotain?” ‒ voi vastata ei, jos ei ole mitään sanottavaa ‒ voi vastata kyllä ja jatkaa siitä.

Aktivoi ja pidä taukoja

Aktivoi osallistuja 10–20 minuutin välein ja pidä taukoja tunnin välein. Tuo etänä ja kasvokkain kohtaavia osallistujia lähemmäs toisiaan esimerkiksi fiiliskuvien, äänestysten, yhteisten rentoutusharjoitusten tai taukojumpan avulla.

Vapaamuotoisemmat osallistumistavat voivat toimia myös jäänmurtajina, jotka luovat turvallisuutta ja madaltavat kynnystä osallistua myös sisällöllisiin keskusteluihin.

Älä unohda chat-palstaa

Käy jokaisen koulutetun osion jälkeen katsomassa Zoomin chat. Chattiin on saattanut tulla kysymyksiä tai kommentteja etäosallistujilta. Toki heitä kannattaa rohkaista avaamaan mikki ja kysymään mahdolliset kysymykset.

Vuorovaikutus 

Sujuvaa vuorovaikutusta – Toista aina osallistujien kysymykset ja jaa puheenvuorot yksi kerrallaan.

Kommunikointi osallistujien välillä – Kommunikointi onnistuu parhaiten Zoomin chatin kautta. Osallistujat pääsevät mukaan Zoomiin esimerkiksi omilla tietokoneillaan tai puhelimella.

Kuuluuko lähiosallistujien ääni etäosallistujille? Kuuluu! Kuitenkaan kaikki lähiosallistujien äänet eivät kuulu yhtä selkeästi linjoille asti – tämä tulee muistaa ja ohjata lähiosallistujia puhumaan selkeästi, artikuloidusti ja kuuluvalla äänellä.

Jos epäilet ettei ääni välttämättä kuulu, voit toistaa omin sanoin mitä ymmärsit puhujan sanoneen sekä voit vielä varmistaa “Tätäkö tarkoitit?”.

 

 

Ryhmätyöt

Varmistathan, että tehtävät soveltuvat sekä lähi- että etäosallistujille!

Ryhmiin jako – Ryhmät jaetaan niin, että etäosallistujat muodostavat omat ryhmänsä ja lähiosallistujat omansa. Muista, kuitenkin huomioida ryhmätyöt tarkasti koulutusta suunnitellessa.

Ryhmätyön onnistuminen – Ensin annetaan ohjeet ryhmätyöstä. Kerrotaan myös, kuinka kauan on aikaa sen tekemiseen. Sitten jaetaan etäosallistujat omiin ryhmiin ja tämän jälkeen lähiosallistujat. Huomioi kuitenkin ryhmätöissä, että lähiosallistujat pysyvät samassa tilassa.

Tehtävänantojen ja ohjeiden valmistelu dioille kannattaa. Kun kirjoitat tehtävänannot valmiiksi tiedostoon, voidaan ne kopioida nopeasti chattiin etäosallistujia varten.

Tutustu Zoomin eri toimintoihin

  • Osallistujat pystyvät esittämään kysymyksiä ja keskustelemaan niin mikrofonin kautta kuin kirjallisestikin chatissä
  • Pystyt jakamaan osallistujia virtuaalisiin pienryhmiin “Breakout Rooms
  • Äänetön interaktiivisuus – reaktiot, kädet pystyyn jne. – kommunikointi keskeyttämättä luentoa ”Non-verbal Feedback
  • Voit mahdollistaa osallistujien näytönjaon ”Sharing a Screen
Katso Zoom-alusta video-ohjeistukset kouluttajille alta!

Digitaalisia työkaluja verkkotyöskentelyyn  

Google Jamboard on Googlen seinätyökalu, johon voit rakentaa valmiita pohjia ja osallistaa osallistujia esimerkiksi muistilappujen tai valkotauluominaisuuden avulla.

Google Docs (tekstieditoridokumentti) Google Slides (diaesityseditori) jossa virtuaalista dokumenttia voi työstää verkossa usea henkilö samaan aikaan. Esimerkiksi jokaisella henkilöllä tai tiimillä tai aiheella oma dia tai sivu.

Pilvipalvelut – pystyt jakamaan osallistujille dokumentteja, esimerkiksi Google Drive tai OneDrive -palveluiden kautta.

Mikäli haluat käyttää jotain Googlen työkaluista, ota yhteys asiakaskokemustiimiin.

Tekniikka & työkalut – usein kysyttyä

Mitä tekniikkaa koulutuksissa käytetään ja mitä kouluttajalla tarvitsee olla mukana? Kaikki tekniikka löytyy Professiolta. Koulutuksessa käytettävä tekniikka on seuraava: tietokone, kauitin/mikki, klikkeri sekä kamera.

Voinko käyttää koulutuksen aikana valkotaulua? Valitettavasti et. Jos kirjoitat jotain taululle eivät etäosallistujat valitettavasti näe sitä. Voit kuitenkin käyttää, jotakin virtuaalista alustaa tähän. Esimerkiksi erilaisia googlen työkaluja. Voit myös jakaa valmiita tiedostoja tai videoita.

Millainen tila koulutuksessa on käytössä? Koulutukselle on varattu luokkatila. Tilassa on huomioitu turvavälit. Tilassa on myös saatavilla käsidesiä sekä maskeja. Maskien käytössä noudatamme suosituksia. 

Sujuvasti etenevät koulutuspäivät

Saapuminen >

  • Profession työntekijät ovat sinua vastassa, kun saavut.
  • He ohjaavat sinut oikeaan tilaan, käyvät tekniikan läpi sekä auttavat koulutuksen avaamisessa.
  • Profession työntekijät ottavat myös vastaan osallistujat ja ohjaavat heidät oikeaan tilaan.

Esittelykierros >

  • Koulutuksen alussa on hyvä pitää esittelykierros.
  • Kouluttajaa kuvaava kamera käännetään osallistujiin päin esittelykierroksen ajaksi.
  • Etäosallistujien esittelyn ajaksi jaetaan screenille gallerianäkymä zoomista lähiosallistujien nähtäville (etäosallistujilla kamerat auki).

Osallistujien ohjeistaminen – kerro nämä >

  • Laitathan kameran päälle, kun puhut.
  • Sanothan nimesi ennen kuin puhut.
  • Etänä ollessasi voit käyttää ”nosta käsi” -toimintoa tai kirjoittaa chattiin.
  • Huolehdithan 100% läsnäolosta ja kerrot chatissa, jos joudut poistumaan.

Tauot >

  • Kouluttaja kertoo tauotukset. Chattiin kirjoitetaan esim. ”tauko alkaa 13:10 ja päättyy 13:40.”
  • Taukojen ajaksi laitetaan aina mikki sekä kuva pois päältä ja laitetaan takaisin vasta kun itse koulutus jatkuu.
  • Taukojen ajaksi olisi hyvä asettaa taukokuva, jotta myös etäosallistujat tietävät tauon jatkuvan.

Lopetus >

  • Jos koulutuksesi on kaksipäiväinen, muista kysyä palautetta osallistujilta ensimmäisen päivän jälkeen sekä kertoa mahdollisia palautteita myös Professiolle. Näin voimme vielä parantaa koulutusta entisestään seuraavaan päivään.
  • Koulutuksen loputtua Profession työntekijät keräävät tilasta tekniikan pois. Voit siis huoletta lähteä kotiin koulutuksen loputtua.

Haluatko kehittyä kouluttajana? Tarjoamme koulutuksia myös sinulle