Lakisääteinen tekoälylukutaito: mitä johtajan ja esihenkilön on tiedettävä nyt
Tekoälylukutaito auttaa tulkitsemaan tekoälyn tuottamaa tietoa, arvioimaan sen luotettavuutta ja hyödyntämään sitä omassa työssä.
Lukuaika noin 2 minuuttia
Tekoälylukutaito auttaa tulkitsemaan tekoälyn tuottamaa tietoa, arvioimaan sen luotettavuutta ja hyödyntämään sitä omassa työssä.
Lukuaika noin 2 minuuttia
Tekoälylukutaito on noussut johtamisen ytimeen. EU:n tekoälyasetus velvoittaa työnantajia varmistamaan, että tekoälyä käyttävillä työntekijöillä on riittävä tekoälylukutaito. Tämä tarkoittaa osaamista, joka yhdistää lainsäädännön, vastuun ja osaamisen johtamisen.
Mutta mitä tekoälylukutaito tarkoittaa käytännössä, ja miten johto voi varmistaa sen toteutumisen? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun on hyvä tietää ja miten voit vastata uusiin velvoitteisiin.
Tekoälylukutaito tarkoittaa osaamista, jota tarvitaan tekoälyn ymmärtämiseen, hyödyntämiseen ja kriittiseen arviointiin. Esimerkiksi Opetushallituksen määritelmän mukaan tekoälylukutaito tarkoittaa, että:
– ymmärrät tekoälyn toimintaa
– osaat käyttää ja soveltaa tekoälyä
– pystyt arvioimaan sovelluksia ja niiden tuottamia vastauksia
– ymmärrät, miten käyttää tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti
Tekoälylukutaito auttaa tulkitsemaan tekoälyn tuottamaa tietoa, arvioimaan sen luotettavuutta ja hyödyntämään sitä omassa työssä.
EU:n tekoälyasetus tekee tekoälylukutaidosta lakisääteisen. Asetuksen 4. artikla vaatii varmistamaan henkilöstön tekoälylukutaidon niin, että työntekijät voivat tietoon perustuen ottaa käyttöön tekoälyjärjestelmiä sekä ymmärtää niiden mahdollisuudet ja riskit.
4. artikla velvoittaa työnantajia huolehtimaan, että tekoälyä käyttävillä henkilöillä on riittävä tekoälylukutaito.
Tekoälylukutaito on kontekstisidonnainen taito. Lainsäädäntö sallii joustoa, jotta eri toimialat ja organisaatiot voivat määritellä riittävän osaamisen omasta näkökulmastaan. Kunta, oppilaitos tai yritys voi siis toteuttaa velvoitteet eri tavoin, kunhan osaaminen on suunnitelmallista ja dokumentoitua.
Tämä antaa johdolle mahdollisuuden kehittää tekoälylukutaitoa vaiheittain esimerkiksi koulutusten, ohjeistusten ja käytännön harjoitusten avulla.
Tekoälylukutaito ei kehity itsestään. Se tarvitsee tietoista johtamista ja selkeää vastuuta. Johto ja esihenkilöt voivat aloittaa kysymällä:
– Miten varmistamme, että henkilöstö osaa käyttää tekoälyä oikein ja turvallisesti?
– Kuka arvioi tekoälyyn liittyvät riskit ja seuraa osaamisen kehitystä?
– Miten luomme ilmapiirin, jossa tekoälyä käytetään vastuullisesti ja luottamusta rakentaen?
Kyse ei ole pelkästä lain noudattamisesta, vaan myös luottamuksen ja oppimisen kulttuurin rakentamisesta.
“Lakisääteinen tekoälylukutaito – mitä johtajan ja esihenkilön on tiedettävä” yhdistää kolme näkökulmaa:
1. Lainsäädäntö ja vastuut – juristin osuus tekoälyasetuksen velvoitteista ja riskienhallinnasta
2. Inhimillinen johtaminen – miten tukea henkilöstöä uuden oppimisessa ja muutosvaiheessa
3. Käytännön työkalut – miten varmistaa, että tekoälylukutaito kehittyy eri rooleissa ja osaksi arkea
Koulutus sopii erityisesti johtoryhmille, esihenkilöille, HR- ja digitalisaatiovastaaville sekä viestinnän ja juridiikan ammattilaisille.
Tekoäly muuttaa työn tekemistä nopeammin kuin mikään aiempi teknologia. Organisaatiot, jotka kehittävät tekoälylukutaitoa ajoissa, voittavat aikaa, tehokkuutta ja luottamusta ja täyttävät samalla lain vaatimukset.
Tekoälylukutaito ei ole hallinnollinen velvoite, vaan modernin johtamisen perusedellytys.