TUTKIMUS TEOLLISUUDEN PÄÄTTÄJIEN KEHITYSHANKKEISTA 2022-2024
Päättäjäkysely: Teollisuus 4.0. tapahtuman -osallistujat
Selvitimme teollisuuden alan ylimmältä johdolta heidän lähivuosien kehityshankkeita. Kyselyyn vastaajat ovat Teollisuus 4.0. -tapahtumaan osallistuvia päätöksentekijöitä.
Vastaajien funktio
Noin 40 % vastaajista työskentelee organisaationsa ylimmässä johdossa. Lisäksi joukossa on pääosin kehitystehtävien ja tietohallinnon sekä myynnin parissa työskenteleviä henkilöitä.
Lähes 40 %:lla vastaajista on yli miljoonan euron kehitysbudjetti ensi vuodelle.
Vastaajien päätöksentekoasema
Lähes 60 % vastaajista kuuluu yrityksensä johtoryhmään. Keskijohdossa työskentelee 23 %, päällikkötasolla 6 % ja loput vastaajat ovat asiantuntija- tai vastaavissa tehtävissä.
Vastaajat ovat optimistia organisaationsa liikevaihdon kehityksen suhteen – Jopa 18 % uskoo liikevaihtonsa nousevan merkittäväsi tänä vuonna. Lähes 70% ennustaa liikevaihtonsa nousevan hieman verrattuna viime vuoteen ja loput 15% odottavat organisaationsa liikevaihdon pysyvän budjetissa tänä vuonna.
Kehitysbudjetti & pandemian vaikutus hankkeisiin
60 % vastaajista kertoo organisaationsa kehitysbudjetin pysyneen samana pandemiasta huolimatta. 30 % vastaajista kertoo nostaneensa kehitysbudjettia hieman tai merkittävästi vastatakseen pandemian mukanaan tuomiin haasteisiin. Vain noin 10 % kertoo, että kehitysbudjettia on laskettu hieman pandemian johdosta.
Sen sijaan pandemialla on ollut vaikutusta suunniteltujen kehityshankkeiden aloitukseen hieman alle puolissa organisaatioissa. 18 % vastaajista kertoo, että aiemmin suunniteltujen hankkeiden aloittamista on viivästytetty. Jopa 27 % kertoo aloittaneensa uusia kehityshankkeita pandemian johdosta.
”Panostamme kestävään kehitykseen liittyviin hankkeisiin koko ajan enemmän. Lisäksi ICT-hankkeiden merkitys korostunut pandemian myötä.”
Mitkä seuraavista teemoista ovat yrityksellenne ajankohtaisia seuraavan 1-3 vuoden aikana?
Seuraavat teemat nousevat vastaajien keskuudessa; digitaaliset palvelut, tekoäly & robotiikka, analytiikka, asiakaskokemus, kyberturva ja it-palvelut.
» 84 % investoi digitaalisiin palveluihin
» 75 % vastaajista investoi tekoäly & robotiikka hankkeisiin
» 69 % kehittävät analytiikkaratkaisujaan
» 63 % investoivat teolliseen internetiin
» 50 % investoivat asiakaskokemusratkaisuihin
» 41 % panostavat IT-palveluihin
» 34 % investoivat kyberturvaratkaisuihin
GET INSIDE! Digitaaliset palvelut: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Digitaalisten palveluiden alta ajankohtaisimmiksi hankkeiksi nousevat prosessien digitalisointi, digitaaliset alustat sekä digitaaliset liiketoimintamallit – nämä projektit ovat työnalla yli puolella vastaajista seuraavan kolmen vuoden aikana.
Myös digitaalisten palveluiden luominen sekä digitaalisen asiakaskokemuksen parantaminen ovat ajankohtaisia hankkeita yli 40% vastaajista.
GET INSIDE! Digitaaliset palvelut: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Vaikka 70 % vastaajista kertoo investoivansa prosessien digitalisointiin ja digitaalisiin alustoihin, yli 40 % kokee organisaationsa olevan silti joko täysin tai melko alussa hankkeiden kanssa.
Digitaalisten liiketoimintamallien luomisen osalta ollaan myös hyvin alkutekijöissä. Ainoastaan noin 10 % vastaajista kelle nämä hankkeet ovat ajankohtaisia, kertovat heidän olevansa pitkällä strategian luonnin kanssa. Loput vastaajat arvioivat organisaationsa olevan tasolla 1-3/5.
GET INSIDE! Tekoäly & Robotiikka: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Tekoäly & robotiikkahankkeista ajankohtaisimmaksi nousee koneoppiminen, älykäs automaatio ja RPA – nämä hankkeet ovat työnalla yli puolella vastaajista.
”Panostamme seuraavan sukupolven järjestelmien älykkyyteen.”
GET INSIDE! Tekoäly & robotiikka: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Koneoppimisen hankkeiden parissa työskentelevistä jopa yli 70 % kertoo olevansa hankkeiden kanssa melko tai täysin alussa (asteikolla 1-2/5). Myös älykkääseen automaatioon panostavista 65 % arvioivat organisaationsa olevan melko tai täysin alussa hankkeiden kanssa.
Kehitettävää löytyy myös ohjelmistorobotiikan ja pilvipalveluiden hankkeiden saralla – molempien hankkeiden osalta vain alle 20 % kokee olevansa melko tai todella pitkällä hankkeiden kanssa. Loput arvoivat organisaationsa olevan tasolla 1-3/5.
GET INSIDE! Analytiikka: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Analytiikan saralla yli puolet vastaajista investoivat seuraavan kolmen vuoden aikana analytiikkastrategian luomiseen, ennustavaan analytiikkaan, datan visualisointiin sekä raportointiin ja dash boardeihin.
GET INSIDE! Analytiikka: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Niistä vastaajista, kelle ennustavien analytiikka ratkaisuiden kehittäminen on ajankohtaista, yli 60 % sanoo olevansa vielä melko tai täysin alkutekijöissä näiden hankkeiden kanssa.
Analytiikkastrategian luomisessa sen sijaan ollaan vastaajien keskuudessa hieman pidemmällä – hieman yli 40 % kertoo olevansa jo melko pitkällä strategian luomisen kanssa.
GET INSIDE! Teollinen internet: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Teollisen internetin osalta jopa 85 % vastaajista keskittyvät datan analysointiin. Lisäksi suurimmalla osalla vastaajista on seuraavan kolmen vuoden ajalle suunnitelmissa sensori sekä laitehankintoja sekä investointeja pilvipalveluratkaisuihin sekä automaatioon.
GET INSIDE! Teollinen internet: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Hieman yli 20 % vastaajista kokee organisaationsa olevan jo melko tai todella pitkällä datan analysointiratkaisujen sekä sensori ja laitehankintojen kanssa. Loput 80 % vastaajista arvioivat olevansa vielä tasolla 1-3/5.
Myös pilvipalveluratkaisuiden kanssa on suurimmalla osalla kehitettävää. Yli 40 % niistä vastaajista kelle hankkeet ovat ajankohtaisia, arvioivat olevansa täysin tai melko alussa hankkeiden kanssa.
GET INSIDE! Asiakaskokemus: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Lähes 70 % vastaajista investoi asiakaskokemuksen mittaamisen ratkaisuihin seuraavan kolmen vuoden aikana.
Lisäksi asiakasymmärryksen ratkaisut, CRM-alustat sekä asiakkuuden analytiikkaratkaisut ovat työnalla noin 40 %:lla vastaajista.
GET INSIDE! Asiakaskokemus: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Vaikka suurin osa vastaajista kertoo investoivansa asiakaskokemuksen mittaamisen ratkaisuihin, yli 65 % arvioi organisaationsa olevan silti joko täysin tai melko alussa hankkeiden kanssa.
Eniten kehitettävää riittää asiakaspolun optimoinnin sekä asiakkuuden analytiikkaratkaisuiden kanssa – yli 75 % vastaajista kelle hankkeet ovat ajankohtaisia, arvioivat olevansa täysin tai melko alussa näiden hankkeiden kanssa.
GET INSIDE! IT: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Jopa yli 90 % vastaajista investoivat prosessien automatisointiin lähitulevaisuudessa. Myös API rajapinta -hankkeet ovat työnalla 70 %:lla vastaajista.
Lisäksi yli 60 % vastaajista investoi digitaalisiin palveluihin sekä integraatiohankkeisiin.
GET INSIDE! IT: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Vaikka prosessien automatisointi on yli 90 % vastaajien työpöydällä seuraavien kolmen vuoden aikana, vain hieman yli 20 % kertoo olevansa edes melko pitkällä hankkeiden kanssa (asteikolla 4/5). Loput vastaajista arvioivat organisaationsa olevan tasolla 1-3/5.
API-rajapintahankkeissa yli 70 % vastaajista kertoo yrityksensä olevan tasolla 1-3/5 hankkeiden kanssa. Myös erilaisissa integraatiohankkeissa vastaajat kokevat olevansa vielä melko alkutekijöissä – noin puolet vastaajista kertoo yrityksensä olevan tasolla 1-3/5.
GET INSIDE! Kyberturva: ajankohtaisimmat hankkeet seuraavien 1-3 vuoden aikana
Kyberturvahankkeista ajankohtaisimmaksi nousevat datan ja verkkojen turvallisuus – lähes 80 % investoi näihin lähitulevaisuudessa.
Lisäksi pilvipalveluiden turvallisuusratkaisuiden kehittäminen on lähes 75 % vastaajista ajankohtaista. Yli puolille vastaajista ajankohtaisia hankkeita ovat lisäksi tietomurtojen torjuminen ja kyberturvastrategian kehittäminen.
GET INSIDE! Kyberturva: Kuinka pitkällä olette seuraavissa hankkeissa?
Datan turvallisuudessa lähes 40 % vastaajista kertoo yrityksensä olevan jo melko pitkällä. Myös tietomurtojen torjumisessa lähes 30 % vastaajista kokee yrityksensä olevansa melko pitkällä.
Keskimäärin eri kyberturvaprojekteissa vastaajat kokevat yrityksensä olevan noin asteikolla 3/5 – eli hankkeet ovat aloitettu, mutta kehitettävää vielä löytyy.
Tapahtumakumppanina tavoitat sinulle tärkeimmän kohderyhmän tehokkaasti.
NOUSE GLOBAALIN KILPAILUN HUIPULLE.
31.8.2021 | Virtuaalitapahtuma
200+ ALAN PÄÄTTÄJÄÄ
Tapahtuma kokoaa teollisuusalan päättäjät ympäri Suomen.
- Suurimpien teollisuusyritysten liiketoimintajohto
- Tehtaiden johto
- IT-johto
- Tuotantojohto
- Kehitysjohto
3 PÄÄTEEMAA
Suoraa puhetta asiasta.
- Uudet liiketoimintamahdollisuudet
- Älykäs tuotanto
- Kyberturva
TAPAHTUMAKUMPPANINA
Mahdollisuus tavoittaa ja vaikuttaa päättäjiin.
- Tapaamistakuu: 5-15 ennaltasovittua tapaamista
- Vapaa verkostoituminen kaikkien osallistujien kanssa
- Näkyvyys tapahtuman markkinoinnissa: tavoittaan maanlaajuisesti 10 000 kohderyhmän edustajaa.
- Mahdollisuus puheenvuoroon tapahtuman ohjelmassa.
- Osallistujalista yhteystietoineen käyttöösi tapahtuman jälkeen
- Kattava datapaketti tapahtuman jälkeen onnistumisestanne.